צפנת שובל עורכת דין - לוגו האתר
שלם 3 בית זילברמינץ

רמת גן

054-258-5874

18:00 - 9:00

אז חל היטל השבחה ?

תוכן עניינים
מאמרים נוספים

אז חל היטל השבחה ?

תמיד חשוב לדעת על מה אתם חותמים

למשפחה מרובת ילדים של זוג לקוחות בני 40, היתה דירה קטנה שהשכירו לאחרים ושכרו דירה קצת יותר גדולה. הם פנו אלי כאשר ביקשו לבצע עסקאות לשיפור הדיור על מנת לגור סוף סוף בדירת בעלות מרווחת משלהם. החליטו למכור את הדירה ולקנות אחרת. ההחלטה התקבלה אחרי התלבטויות אם יצליחו לעמוד בכך כלכלית ולכן היה ברור שכל שקל הוא חשוב.

 

כל אדם שמכר דירה יודע, כי במכירה חלים מיסים שונים. ביניהם יש לבדוק אם חל היטל השבחה. מדובר בהיטל שמטילה הועדה המקומית לתכנון ובניה בגין השבחת הנכס, והחיוב הכספי הוא 50% משווי ההשבחה. קיימים בחוק מועדים שונים שמחייבים את תשלומו, לדוגמה בעת מימוש זכויות בניה או במכירת הנכס.

 

המוכרים היו בטוחים שאין ולא יחול עליהם כל חיוב, כי בעבר כאשר ביקש השכן מדירת הגג להרחיב את דירתו, הוא החתים את כל הדיירים שבתמורה לכך שיקבל מהם את זכויות הגג המשותף לצורך בניה לדירתו, הוא ירחיב את שאר הדירות, יבנה להם מרפסות והכי חשוב – יישא בכל עלויות הבניה לכולם, התשלומים, מיסים ואגרות כולל היטל ההשבחה. איזה יופי חשבו..כל הפוסטים

 

אך דבר אחד חשוב מאוד הם שכחו… שלפני הבניה בפועל, התנה השכן את התשלומים שלו בכך שיחתמו על תצהיר לפטור מותנה להיטל השבחה. הלקוחות שלא היו מיוצגים אז ולא הבינו את ההשלכות – פשוט חתמו…

 

רק היום, 15 שנה אחרי, התברר להם על מה חתמו: הם התחייבו להתגורר *בעצמם* בדירה במשך 4 שנים לאחר סיום ההרחבה – בנית המרפסת, אחרת אין ולא יהיה פטור מתשלום היטל השבחה. זוכרים שהלקוחות בכלל גרים כבר שנים בשכירות עוד לפני הבניה? – אז הפטור בטל ומבוטל.

 

אתם יכולים להבין את התדהמה שלהם שהבינו שיאלצו לשלם היטל השבחה בהצמדת ריביות שהחלו לפני כמעט 15 שנה בסיום הבניה אז.. מה עושים עכשיו? מוכרים? ולמי פונים ? לשכן הנחמד או לוועדה המקומית לתכנון ובניה?

 

אז בהחלטת המוכרים, אנו נמצאים היום בהליכי ערר בוועדת ערר לפיצויים והיטל השבחה מתוך מטרה לנסות ולהוריד את החיובים כמה שניתן. תחזיקו אצבעות..

 

העיצה שלי אליכם – בכל עסקת מקרקעין, גם אם היא נראית לכם פשוטה ו"שבאים לקראתכם", קחו ייעוץ משפטי מראש- שלמו מראש לעו"ד מהתחום שיבדוק את התנאים או שאחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם מתוסכלים ומתמודדים עם חיובים כספיים גבוהים לחינם וחבל.

דילוג לתוכן