צפנת שובל עורכת דין - לוגו האתר
שלם 3 בית זילברמינץ

רמת גן

054-258-5874

18:00 - 9:00

הפקדת צוואה ברשם הירושות

תוכן עניינים
מאמרים נוספים

הפקדת צוואה ברשם הירושות

רק שהצוואה לא תלך לאיבוד..

רוצים לערוך צוואה, חשבתם תכננתם – הכל בדיוק כמו שאתם רוצים… אבל מה יקרה אם הצוואה תלך לאיבוד? או גרוע מזה מישהו 'יבחר' להעלים אותה??

יש פתרון פשוט.

ניתן להפקיד את צוואת המקור ברשם הירושות. כך מבטיחים שצוואה תימצא לאחר הפטירה ותשמר לכל אורך השנים, עד 120. גם אם תעברו דירה וגם אם הילדים לא ימצאו, הרי שהמקור מופקד ויופיע רישומו בפני רשם הירושה, בעת הצורך.

ואל תדאגו, כל עוד אתם בחיים, אין לאף אחד זכות לעיין בצוואה שהופקדה או לקבל מידע בדבר הפקדתה. לאחר שתמסרו את הצוואה המקורית לרשם לענייני ירושה, ההפקדה נרשמת במרשם ארצי חסוי המנוהל באגף האפוטרופוס הכללי.

 

אז מה הם התנאים להפקדת צוואה?

כל אדם בעל תעודת זהות ישראלית שערך צוואה (בכתב יד או על ידי עדים או בפני נוטריון) ומעוניין להפקיד את הצוואה, בעודו בחיים, יכול להפקיד אותה אצל הרשם לענייני ירושה.

הפקדת צוואה הינה רשות ולא חובה, עקרונית הצוואה שערכתם תהיה בתוקף גם אם תבחרו שלא להפקיד אותה אצל רשם הירושות.

לשם הפקדת צוואה, יש לשלם אגרה. מחיר אגרת הפקדה של צוואה היום הוא בסך 109 ₪ ואפשר גם לשלם באופן מקוון באמצעות שירות התשלומים הממשלתי.

בצוואה הדדית – יש לבצע הפקדה עבור כל מצווה ומצווה ולשלם אגרה בנפרד.

 

הפקדת צוואה באופן ידני

המצווה עצמו חייב להגיע למשרדי רשם הירושות על מנת לבצע את ההפקדה ולהביא עימו את הצוואה המקורית האחרונה שלו.

כדי להגיע למשרדי הרשם יש לזמן תור מראש ולבצע הפקדה של צוואה בימים ב' או ד', בין השעות 08:30 עד 12:30 בבוקר.

אבל לא חייבים להגיע פיזית למשרדי הרשם, היום ניתן לבצע הפקדת צוואה גם באופן מקוון – מרחוק

הפקדת צוואה מרחוק היא מעשה אישי ורק המצווה בעצמו יכול לבצע הפקדה מהאזור האישי שלו באתר האפוטרופוס הכללי של משרד המשפטים.

יש לבצע תחילה רישום לאזור הממשלתי ולבצע הזדהות בכתובת https://my.gov.il/landing/.

בכל מקרה, לא ניתן לבצע הפקדת צוואה מרחוק עבור אדם אחר.

בהפקדת צוואה מרחוק נדרש להגיש עותק צבעוני של הצוואה, סרוק באחד מהפורמטים הבאים: PDF, JPG, PNG, ולאחר קבלת אישור במייל או ב SMS על ביצוע ההפקדה, על המצווה לשלוח את הצוואה המקורית תוך 45 ימים ללשכת הרשם לענייני ירושה הקרובה למקום מגוריו, בצירוף מכתב בו יצויין מספר הפעולה אשר מופיע באישור ההפקדה ואישור תשלום האגרה.

לחלופין, ניתן למסור את הצוואה המקורית, לאחר ההפקדה המקוונת, גם בתיבות ההפקדה המוצבות מחוץ לכל לשכת רשם ירושות ברחבי הארץ.

 

ומה לגבי הפקדת צוואת נוטריון ?

כאן קיים חריג. נוטריון דווקא כן יכול להפקיד צוואה נוטריונית שערך עבור מצווה, ככל שהמצווה מעוניין בכך, וזאת תוך 30 יום ממועד עשיית הצוואה הנוטריונית (נוטריון לא יכול להפקיד צוואת כתב יד או צוואת עדים).

גם כאן מדובר בהפקדת צוואה מרחוק באופן מקוון ויש לפעול באותו האופן המפורט מעלה.

 

מה קורה לאחר ההפקדה במקרה שהמצווה מבקש לשנות את צוואתו ?

לאחר הפקדת הצוואה ובכל עת שהוא כשיר, ניתנת הזכות לאדם שכתב את הצוואה, לקבל את הצוואה חזרה, לדוגמה אם החליט לשנות אותה ולהפקיד אחרת במקומה. במקרה כזה יהיה על המצווה לקבוע תור מראש במשרדי רשם הירושה ששם הפקיד בעבר את הצוואה ולהגיע עם תעודה מזהה עם תמונה עדכנית ולבקש את הצוואה חזרה.

 

כיצד פועלים לאחר פטירת המצווה ?

לאחר מות המצווה, כאשר מוגשת בקשה לצו ירושה או בקשה לצו קיום צוואה, מזכירות הרשם לענייני ירושה בודקת האם הופקדה צוואה על ידי המנוח, ובמידה וכן- הצוואה נפתחת על ידי הרשם לענייני ירושה כדי שלא יינתן צו המתעלם מהצוואה.

במידה והצוואה הופקדה, והמצווה נפטר ולא הוגשה כל בקשה בעניין הצוואה, לאחר שלושה חודשים ממועד הפטירה יפתח הרשם לענייני ירושה את הצוואה ביוזמתו וימסור הודעה על קיומה לאנשים המופיעים בצוואה.

 

חשוב לדעת – העובדה שצוואה הופקדה עדיין לא מהווה אישור לתקינות הצוואה, ומומלץ תמיד לערוך אותה בייעוץ עם עו"ד הבקיא בתחום.

 

דילוג לתוכן